Facebook vs svijet

Uvijek volim govoriti kako je tehnologija neutralna i kako zapravo čovjek odlučuje o njenom kontekstu, bilo onom pozitivnom, bilo negativnom. Čovjek je taj u čijim rukama tehnologija može imati nemjerljive pozitivne učinke na čovječanstvo i prirodu. Ista stvar je i sa Internetom. To prekrasno čudo od tehnologije, koje nam je u ovom kratkom razdoblju neizmjerno promijenilo čitav naš život, a kako li će ga tek mijenjati u budućnosti. Današnja tema će nam biti  upravo Internet tj. jedna tvrtka.

Naime, riječ je o FACEBOOKU. Ta tvrtka, nastala prije evo sad će biti 9g, promijenila je, ali i utjecala na razvoj Interneta. Sve je krenulo gotovo idilično uz propagandu kako je to izvrsno mjesto sastajanja sa svojim prijateljima, poznanicima, zatim dijeljenja  fotografija, osjećaja sa njima itd. Tako je naša tvrtka rasla od malenih koraka na Sveučilištu Harvard do današnje korporacije od preko milijardu ljudi u svojoj mreži.

Danas, kad pogledamo unatrag možemo jasno vidjeti kako sve nije baš onako kako nam se predstavlja. Naime, Facebook uporno promovira da je besplatan i to im čak piše na naslovnoj stranici. Ta činjenica je točna ukoliko ćemo to gledati kroz definiciju besplatnog kao neplaćanje aktivacije računa. No, ukoliko uđemo malo dublje, možemo jasno vidjeti da smo mi uslugu na Facebooku platili, bolje reći i preplatili. Da bi ovo shvatili moramo razumjeti da živimo u informacijskom dobu i u ovom dobu nafta će biti tek mala beba u odnosu na trgovinu informacijama. Naš Mark nije bleso. On je to shvatio odmah na početku pa tako Facebook prikuplja podatke o meni, o vama, o svima otkad postoji. Kad kažem podatke nemojte imati u glavi bitove, bajte i nekog hakera sa naočalama, kako se igra u Facebook uredu s njima. To shvatite kroz 57 kategorija koje Vam donosim ispod.

Facebook-data-cache

Pa tako možemo vidjeti da naši prijatelji iz SAD-a prikupljaju sve.  Podatke o svim osobama koje su nas bocnule, sve naše slike (izbrisane ili trenutne), sve IP adrese s kojih smo ikada pristupili našem Fejsu, sve naše poruke , statuse, check-inove, aplikacije, uglavnom shvatili ste poantu. Tako je jedan student prava iskoristi upravo pravo kako bi prikupio svoje podatke, tj .kako bi dobio od Facebooka ono što je i njegovo. Facebook mu je poslao vjerovali ili ne 1 200 stranica njegovih podataka podijeljenih u 57 kategorija koje smo gore već i naveli.

San svakog istraživača je bio znati što više o ljudima kako bi lakše mogli razviti neke modele ili teorije kojima ćemo dovesti do rasta bilo sreće bilo blagostanja ili na kraju krajeva znanosti. Načini na koji bi do informacija dolazili su (često) bile ankete. Dok je Facebook išao drugom logikom i ljudima zaobišao onaj racionalni dio mozga (neokorteks) i došao do glavnog dijela (limbičnog mozga) i poigrao se sa ljudskim emocijama i srcem. Jer ipak njih treba shvatiti kao centar, kao dijelove pred čijom moći strepi navodno moćniji dio mozga (neokorteks). Facebook nam je podvalio tj. dao ono što najviše želimo, a to je biti povezan, zaviriti u živote i bližih i onih manje bližih, pružiti nam privid zida iza kojeg nas nitko ne vidi.

I tako nesvjesno smo svi mi sudjelovali ovih godina u ispunjavanju jedne ogromne, ogromne, zaista fascinantne i detaljne „ankete“, nazovimo je tako. Uzmimo sad da Facebook posjeduje po 1 200 stranica podataka o milijardu ljudi naše planete, te i podatke o onim koji uopće ni nemaju Fejs,  te shvaćamo da naš Mark zapravo leži na „nafti“, na uistinu ovoj nafti budućnosti.

Za koju godinu kad nam napredak tehnologije omogući još bržu analizu ogromnih podataka, kad se na tržište „izbaci“ dovoljno IT stručnjaka i kad ih Facebook ukomponira sa svojim zlatom (podacima) rodit će se korporacija svih korporacija. Iako sam ogromni ljubitelj IT-a, poslovne inteligencije, big data itd. u određenim dijelovima treba povući granicu. Drukčije je kad se analizira video snimka kupaca u trgovini, gdje ljudi znaju da ih se snima (iako možda ne znaju za video analitiku), drukčije je analizirati tvitove gdje su ljudi svjesni njihove javnosti, ali ovo je kategorija za sebe. Da se radi o tvrtki na čijem čelu se nalaze najbolji znanstvenici i u čijem cilju bi bilo istraživanje razumijevanje nas ljudi, ponašanja, navika i kad bi ljudi bili jasno obaviješteni o stvarima koji se prikupljaju i zašto se prikupljaju, da ta tvrtka dovodi do razvoja znanosti i općeg blagostanja to bi bila druga priča i ovdje se vraćamo ponovno na početak našeg članka.

Postavlja se pitanje je li je cilj znanosti u budućnosti držati se korjena iz kojih je potekla naša poslovna inteligencija i big data (vojska, policija, obavještajci) ili ih želimo prikazati kao značajne pokretače znanosti, ali i cjelokupnog čovječanstva. Hoće li taj dio znanosti donijeti manipulaciju ljudima neslućenih razmjera ili revolucionarni napredak u medicini, transportu. Hoće li se dogoditi, kao u SAD-u, da glavne televizijske kuće govore građanima kako se „obraniti“ od metoda rudarenja podataka (nažalost, video od prije 2 mjeseca gdje govore kako se obraniti nisam uspio pronaći, no evo ovaj ispod) ili će se prikazivati kao metode koje mogu donijeti dobro svima.

Poanta nije da shvatite da je Facebook zlo, poanta nije da se bojite tehnologije i bježite. Ne želim da bježite, da se vratite u kameno doba nego da budete svjesni situacije oko Vas i da budete informirani. Jer ukoliko u trenutku dopisivanja sa našim prijateljem ili partnerom mislimo da smo mi s jedne strane žice,a on s druge, grdno se varamo. Upamtimo da se između nas nalazi i onih 2000 zaposlenika Facebooka. I za kraj zahvala Vladi RH što se brine i bori za privatnost njenih građana (možeš mislit).

You may also like

Leave a comment