M-learning – friend or foe?

Mlearning Wordle

Što je mobilno učenje?

U današnje je vrijeme, napretkom tehnologije te promjenama navika i stila života ljudi, mobilna tehnologija postala nezamjenjivi dio svih poslovnih procesa i privatnih trenutaka, a učenje nije iznimka. Mobilno se učenje često definira kao učenje pomoću bežičnih uređaja (npr. mobilnih telefona, dlanovnika ili prijenosnih računala, a u posljednje vrijeme tableta). [i] Ako promatramo odnos e-učenja i mobilnog učenja, tada u vidu treba imati da je mobilno učenje kao takvo podskup e-učenja, ali podrazumijeva pristup učenju s bilo kojeg mjesta u bilo koje vrijeme.

Kako je sve počelo i koja je razlika između e-learninga i m-learninga?

E-learning možemo definirati kao online učenje koje omogućuje polaznicima pristup obrazovnim sadržajima te jednosmjernu ili dvosmjernu komunikaciju s drugim polaznicima i instruktorima preko računalnih mreža, intraneta, interneta i WWW-a te digitalnih uređaja kao što su CD-ROM, DVD, računala i mobiteli [ii]

Dakle, iako e-learning ima mnoge prednosti naspram tradicionalnih metoda učenja, neki nedostaci ovog koncepta su unutar znanstvenih krugova rezultirali potragom za nečim novim, što bi otklonilo nedostatke e-učenja i ispunilo sve zahtjeve postavljene pred sudionike ovih novih načina prenošenja i usvajanja znanja. Upravo razvoj tehnologije i potreba za novim smjerom u području edukacije na velika je vrata uvela pojam m-learninga. Mobilno učenje rezultat je zajedničkog rasta i razvoja mobilne informatike i samog e-učenja, a omogućava pristup sadržajima koji su potrebni za učenje, neovisno o lokaciji, vremenu i komunikaciji s drugima, a to se smatra njegovom glavnom prednošću [iii]. U tablici je prikazana usporedba terminologije povezane s pojmovima e-learninga i m-learninga, namjerno ostavljena u izvornom obliku, bez prevođenja na hrvatski jezik, kako bi bolje bili prikazani termini koji su u stranoj literaturi izrazito popularni u posljednje vrijeme, naravno, u kontekstu razvoja ova dva oblika učenja.

Tablica 1: Usporedba terminologije e-learninga i m-learninga. Prema: Korucu & Alkan, 2011 ([iii])

 Usporedba terminlogije e-learninga i m-learninga

Ako razmatramo poslovno okruženje, brzina odvijanja poslovnih aktivnosti, preopterećenost informacijama na radnom mjestu te rast društvenih aspekata učenja i rada pomaknuli su tradicionalnu teoriju obrazovanja na radnom mjestu ka just-in-time prenošenju znanja i vještina, ali i informacija kojima se poboljšavaju performanse zaposlenika. Na ovaj je način zaposlenik u mogućnosti donositi kvalitetnije odluke i povećati zadovoljstvo kupaca ili klijenata. Mobilno učenje može biti primjenjeno u različitim djelatnostima i fazama učenja.

Rast m-learninga

Mobilno učenje bilježi veliki rast u cijelom svijetu, a tome je niz razloga kao što su (Tillett & Woodill, 2011):

  • kulturalne pretpostavke (ljudi teže mobilnoj komunikaciji koju napretkom tehnologije konačno mogu jednostavno i relativno jeftino ostvariti)
  • općeniti rast broja mobilnih uređaja u upotrebi (krajem 2012. u svijetu je postojalo 6,8 milijardi mobilnih pretplata što je u prijevodu 96% ukupne svjetske populacije (The International Telecommunication Union, 2013)
  • novi stil života – ljudi u pokretu
  • potreba za povezanošću
  • mobilni radnici i ne tradicionalno radno okruženje (radnici su sve više u svom poslu dislocirani, a sve manje na jednom mjestu prilikom obavljanja radnih zadataka)
  • dolazak nove generacije radnika koji su odrasli uz internet i nove tehnologije
  • dostupnost mobilne tehnologije (financijska pristupačnost, tehnološko predznanje i sl.)

U nekim je slučajevima m-learning prvi izbor prilikom razvoja kompetencija polaznika upravo zbog pristupačnosti i relativno jednostavnog prijenosa znanja neovisno o vremenu, mjestu i što je vrlo važno – predavaču. Tako Steve Vosloo u svom članku The future of education in Africa is mobile piše kako se procjenjuje kako je, da bi svako dijete imalo kvalitetan pristup edukaciji u sub-saharskoj Africi, potrebno dodatnih 350 000 novih učitelja svake godine. Istovremeno, Afrika je danas najbrže rastuće i drugo po veličini mobilno tržište na svijetu i navodi kako je jasno u kojem smjeru se nalazi rješenje problema edukacije.

Primjena

Akademsko okruženje

Članak Mobile Learning Platform: a case study of introducing m-learning in Tertiary Education donosi prikaz pilot projekta m-learninga koji je implementiran na Central University College-u u Gani. Navodi kako su rezultati ispitivanja studenata i učitelja koji su koristili ovakav pristup izrazito potivini te kako m-learning zaista jest nešto što može značajno unaprijediti kvalitetu prenošenja znanja.

Poslovno okruženje

Merrill Lynch – tehnologija: Blackberry uređaji

Edukacija 2100 investicijskih bankara i stakeholdera na temu usklađenosti i poštivanja propisa, u periodu od dva mjeseca.

Mišljenje sudionika procesa učenja:

  • 99% polaznika izjavilo je kako smatra da je format i način rada u skladu s ciljevima učenja.
  • 100% polaznika rado bi završilo dodatne programe po ovom formatu
  • 75% pohvalilo je upravljanje vlastitim vremenom, prikladnost i trening bez ometanja kao pozitivne strane ovakvog načina učenja

Slika 1:  Završetak programa obuke u Meryll Lynchu prema mjestu (prema Woodill i Tillet, 2011)

 Merrill Lynch Final

Internet je prepun pozitivnih primjera implementacije m-learninga u različitim okruženjima (v. npr. Mobile learning case studies) i jasno je kako su tvrtke te obrazovne institucije iskoristile prilike koje nudi mobilno učenje, iako uvijek postoji mjesta za napredak i nove primjene, pogotovo ako uzmemo u obzir daljnji napredak tehnologije.

A tableti?

Nebrojeno puta spominjani tehnološki napredak na scenu je izbacio i po mnogima uređaj koji predstavlja integraciju svih najvažnijih funkcionalnosti računala i mobitela te budućnost učenja i rada – tablet. Lagan za prenošenje, dostupan uvijek i svugdje te povezan na internet – sjajna je prilika za nove načine poslovanja (npr. revolucionarne promjene u maloprodaji), a među ostalim i za m-učenje.

International Data Corporation (IDC) predviđa da će svjetska isporuka tableta premašiti isporuku prijenosnih računala u 2013., a  ukupnu isporuku svih vrsta osobnih računala u 2015. godini.  U istom se izvješću navodi izjava kako je ono što je počelo kao rezultat teške ekonomske situacije (prelazak na jeftinije -tablete) rezultiralo promjenom u svjetskoj mobilnoj paradigmi, kada je mobilno postalo primarno (IDC, 2013). Ako uspoređujemo računala, tablete i pametne telefone, može se reći kako nam računala/laptopi omogućavaju informiranost i produktivnost, pametni telefoni nam omogućavaju povezanost, a tableti nas – zabavljaju. (Garg, 2013.)Dio autora uključio se u raspravu o tome je li učenje na tabletu zaista tip mobilnog učenja. Ideja je da ako prihvatimo “tablet learning” kao samo dio m-učenja postavljamo ljestvicu prenisko (Garg,2012.) – tableti imaju sve mogućnosti potrebne za učenje u pokretu, ali i niz drugih funkcionalnosti koje mogu pružiti veliki doprinos procesu učenja.Pitanje koje si postavljamo jest kako uključiti ovaj vrtoglavi rast tableta u naše planove oko implementacije mobilnog učenja. U ranije citiranom članku  (Garg, 2013.) navodi se kako prilikom dizajna tečaja na umu treba imati nekoliko stvari, među ostalim relevantnost, usklađenost procesa učenja s tijekom rada, konzistentnost, personalizacija, offline uporaba, responzivan dizajn te proširena stvarnost. Detaljnije pročitajte u članku Designing elearning for ipads.

Prednosti i nedostaci

Brojne su prednosti mobilnog učenja; prema [iv] to su prenosivost, socijalna interakcija, kontekst i individualnost. Upravo prenosivost karakterizira mobilnu tehnologiju i razlikuje je od ostalih rastućih tehnologija te omogućava ostale karakteristike kao što su individualnost ili interaktivnost.

Ono što treba imati na umu prilikom promišljanja mobilnog učenja jesu i mali ekrani (primjerice ako govorimo o smartphone uređajima). Aktualni materijali koji se koriste u e-učenju moraju biti preoblikovani da bi mogli biti korišteni i na takvim ekranima. Međutim, „mobilno“ ne znači samo puko vizuano preoblikovanje sadržaja za manje ekrane; čitava strategija, razvoj materijala i plan učenja mora biti u skladu s ovakvim uređajima, odnosno, iskustvo polaznika mora biti intuitivno i uravnoteženo. Tauber u svom članku kaže i kako korisnici pristupaju mobilnom sadržaju u prostorima punima ljudi koji nisu prilagođeni koncentriranom pristupu sadržaju za e-učenje zbog čega taj sadržaj mora biti vizualno primamljviji i stimulativniji od klasničnog sadržaja za e-učenje.

M-learning blogeri pišu i kako mnogi polaznici koji uče koristeći mobilne uređaju imaju jako malo vremena raspoređenog u nekoliko navrata pa bi, u skladu s tim, valjalo dizajnirati manje module koje bi polaznici savladali primjerice za vrijeme pauze za ručak – ako pričamo o poslovnom okruženju.

Jedan od najozbiljnijih nedostataka koji se pripisuje mobilnom učenju je manjak uspostavljenog teorijskog okvira koji bi bio temelj za efektivan instrukcijski dizajn te evaluaciju programa za mobilno učenje.[v] Također, problemi s koncentracijom te visoke stope odustajanja od programa navode se kao česti problemi.

Zaključak

Uz sve nedostatke, m-learning omogućava učenje na bilo kojem mjestu u bilo koje vrijeme i ta prednost je neosporna. U vrijeme ubrzanog načina života, velikih promjena u načinu poslovanja, učenja i rada te pristupačnosti mobilnih naprava za svakodnevnu upotrebu, jasno je kako m-learning predstavlja realnost, ali i budućnost. Zagovornici m-learninga željno iščekuju daljnji napredak tehnologije koji bi ovaj koncept dodatno razvio i hvale tablet uređaje kao neviđeni poticaj porastu popularnosti alternativnih načina obrazovanja. Hoće li alternativni načini u skoroj budućnosti postati standardi, preostaje nam vidjeti.

Dodatni izvori:

[i] Ćukušić, M. & Jadrić, M., 2012. e-učenje: koncept i primjena. Zagreb: Školska knjiga

[ii] Karadeniz, S., 2009. Flexible design for the future of distance learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, Issue 1, pp. 358-363.

[iii] Korucu, A. T. & Alkan, A., 2011. Differences between m-learning (mobile learning) and e-learning, basic terminology and usage of m-learning in education. Procedia Social and Behavioral Sciences, Issue 15, pp. 1925-1930.

[iv] Klopfer, E., Squire, J., & Jenkins, H. (2002). Environmental detectives: PDAs as a window into a virtual simulated world. Paper presented at the IEEE international Workshop on Wireless and Mobile Technologies in Education (WMTE’02), Los Alamitos, CA.

[v] Park, Y., 2011. A Pedagogical Framework for Mobile Learning: Categorizing Educational Applications of Mobile Technologies into Four Types. International Review of Research in Open and Distance Learning,Svezak 12.2.

 

You may also like

Leave a comment