Trebaju li obrazovne institucije koristiti društvene mreže ?

Pišući ovaj članak pronašao sam video s okruglim stolom na temu „Institucionalne politike obrazovnih ustanova u Hrvatskoj o korištenju društvenih medija u obrazovanju“ u organizaciji CARNeta koji se donekle tiče moje teme. Cilj mi je skrenuti pažnju na nedostatak korištenja društvenih mreža u cilju bliskog kontakta sa zainteresiranim stranama, a ne u korištenju Facebooka za objavljivanje materijala s predavanja, jer to nije namjena društvenih mreža. Postoje brojni drugi alati koji su specijalizirani za nastavu. Korištenje društvene mreže za objavljivanje lekcija je veliki promašaj. Nije cilj kritizirati druge ustanove, ali potrebno je vidjeti u kakvom je stanju korištenje društvenih medija u obrazovnim institucijama.  Mladi su znatiželjni i željni informacija koje su sve više nadohvat ruke. Facebook je toliko ušao u naše živote da se ljudi zaljubljuju, svađaju, razvode i igraju se na njemu, tako da ne postoji razlog zašto ga i obrazovne ustanove ne bi koristile. Mobilni Internet i mobilne tehnologije su povećale potrebu za prisustvom obrazovnih institucija na društvenoj mreži.

FOI imef

Usporedimo ukratko stanje korištenja društvenih medija obrazovnih institucija u Republici Hrvatskoj u odnosu na SAD. Društvene mreže su proizvod SAD-a, a samim tim SAD je predvodnik trenda korištenja društvenih mreža u raznoraznim situacijama. Zanimljiv podatak, mada i očekivan, je da 96% obrazovnih ustanova koristi Facebook za komunikaciju s vanjskim korisnicima. Dominaciji Facebooka u ovom segmentu jedino se uspio približiti Twitter kojeg koristi oko 80% obrazovnih institucija.

Gdje se tu nalazi Republika Hrvatska? Na prvi pogled skoro pa nigdje, a pravi odgovor bi bio nigdje. Twitter smo unaprijed izbacili iz analize jer je premali broj ukupnih korisnika uopće u RH. Pogledali smo par Facebook stranica poput Fakulteta Organizacije i Informatike Varaždin (FOI), Ekonomskog fakulteta Zagreb (EFZG) te Fakulteta Elektrotehnike Strojarstva i Brodogradnje u Splitu (FESB). Jedino se FOI Varaždin može izdvojiti kao primjer obrazovne ustanove koja aktivno djeluje na Facebooku i svakodnevno kreira sadržaj različitog karaktera. FOI ima preko 15.500 „lajkova“ na svoju stranicu što daje ogromnu bazu korisnika s kojim mogu komunicirati. Veliki problem je zasigurno to što hrvatske obrazovne ustanove još uvijek i najčešće nemaju službeni institucionalni stav o njihovom korištenju u nastavi. O ovoj temi je održano par okruglih stolova u kojoj su sudjelovali ljudi iz struke koje se bavi poslom vezanim za obrazovanje i društvene medije. Iznenađuje činjenica da EFZG uopće nema službenu stranicu. Postoji jedna, ako je uopće službena stranica, ali ne kreira nikakav sadržaj. Stranica FESB-a je relativno aktivna, ali na njoj se mogu pronaći planirane aktivnosti, ali ne i uređivački sadržaj.

EFZG imef

Problem nepostojanja institucionalnog stava je glavna prepreka nekorištenja društvenih medija. Vlada Republike Hrvatske je jedina institucija koja uspješno koristi društvene mreže. Vlada RH ima real time feedback o trenutnim događanjima i reakcijama na neke odluke i dešavanja što uvelike poboljšava komunikaciju i informiranost. Razumljivo je da Vlada ima veliki kapacitet za razvoj ovakve službe, ali obrazovne ustanove mogu na kreativan način pristupiti i organizirati svoj community odjel. Pozitivan primjer je i naša udruga koju uspješno vode studenti. Oni koriste društvene mreže za promociju svojih aktivnosti i komunikaciju sa zainteresiranim stranama. Nerazumijevanje uloge društvenih medija dovodi do toga da kod nas ne postoje službene stranice.

FESB imef

Ni naš fakultet trenutno nema svoje službene stranice na društvenim mrežama, ali u skoro vrijeme će imati. Uz pomoć već iskusnih mladih ljudi iz IMEF-a sigurno će se napraviti prava stvar. Društvene mreže se usko vežu s inbound marketingom koji daje puno bolje rezultate nego klasični pristup marketingu. Profil/stranica na društvenom mediju za obrazovnu ustanovu budućnosti je ključna u cilju stvaranja prepoznatljivog branda. Community odjel je potreban da bi se mogla ostvariti brza komunikacija i dijeljenje bitnih informacija koje su važne za buduće i trenutne studente. Po istraživanjima iz SAD-a povećao se broj alumnija u angažmanu oko svoje bivše obrazovne ustanove, a to zasigurno koristi svima.

Poruka je jasna! Obrazovne ustanove moraju imati svoje stranice ili profile na društvenim mrežama. One moraju učiniti obrazovnu ustanovu prepoznatljivom i zanimljivijom. Kada ljudi nisu zadovoljni nekim proizvodom, najčešće traže Facebook stranicu te kompanije i tamo postavljaju pitanje. Zašto i obrazovne ustanove, u prvom redu fakulteti, ne bi bile tako uslužne?

Želja nam je razviti veliku prisutnost na društvenim mrežama što bi nam omogućilo i da razvijemo potpuno novu zajednicu i kulturu unutar sveučilišta. S obzirom na mogućnosti koje nude današnji komunikacijski servisi i mogućnost povezivanja, želimo raditi na brendiranju našeg fakulteta i izgradnje što boljih odnosa s društvenom zajednicom.

 

 

You may also like

Leave a comment