Viralni marketing – virus modernog društva

Viral-marketing-guide

Viralni marketing alat s ogromnim potencijalom…“učinkovito sredstvo za masovnu distribuciju“…“strategija koja uz relativno mala ulaganja daje maksimalne rezultate“… Jedne su od stotine definicija koje opisuju viralni marketing, ali ovom članku suhoparne definicije i podjele koje mi studenti „obožavamo“ ostaviti ćemo sa strane i kroz stvarne primjere  dočarati moć viralnog marketinga na moderno društvo. Pa krenimo…

 

Viral is thing that happens, not a thing that is!

Faris Yakob

Danas možemo reći da je viralni marketing jedna od najdjelotvornijih marketing tehnika kojoj skoro nitko nije odolio. Svi smo mi na neki način žrtve viralnog marketinga, možda Vi baš u ovom trenutku dok ovo čitate mislite da ipak niste, ali varate se, žrtva ste samo to možda još uvijek ne znate. Viralni marketing mnogi nazivaju i virusom modernog društva. To je tehnika u marketingu kojom reklamu prenose sami korisnici nekog proizvoda, usluge ili poruke. Cilj je da ih svaki korisnik pošalje što većem broju novih korisnika, na taj način šireći reklamu ogromnom brzinom, kao što se šire virusi. Besplatne društvene mreže koje okupljaju najviše ljudi, omogućile su da viralni marketing postane  najčešće korištena vrsta marketinga danas.

Začetak viralnog marketinga bile su prve glasine koje je raširio pećinski čovjek, tehnika koja označava pojavu „od usta do usta“.  Prvi viralni marketing koji je nama poznat započeo je 90-ih godina s TV emisijom „Mystery Science Theater 3000“. Producenti su malu, ali vrijednu publiku poticali da snimaju video vrpce njihove emisije  i da ih šire među svojim prijateljima. Na taj način publika se širila i sve se više pričalo o  emisiji.

stock-photo-viral-marketing-online-campaign-as-a-background-48467305

Hotmail je bio pionir viralnog online marketinga. Tajna uspjeha tog webmail servisa nije samo u tome što je bio besplatan nego zato što se njegova online promocija temeljila na viralnom marketingu. Svaki put kada bi korisnik Hotmail adrese poslao nekom poruku, Hotmail bi na dnu poruke dodao tekst sadržaja „Nabavite svoj privatni i besplatni e-mail“. Danas to zvuči smiješno, ali tada je to bio inovativan i neiskorišten način promocije koja se počela poput virusa širiti u sve sfere Interneta gdje je svaka poslana poruka bila reklama za Hotmail.

Tri godine prije nastanka YouTubea, BMW je objavio seriju kratkih filmova koji su objavljeni na Internetu pod imenom „The Hire“ u glavnoj ulozi bio je Clive Owen. Skinulo ga je 11 milijuna ljudi, od čega 2 milijuna izravno s internetske stranice BMW-a. U četiri godine film je „skinut“ sto milijuna puta. Filmovi su se poput virusa širili Internetom pa je fenomen prozvan viralni marketing i od toga trenutka viralni marketing postaje nezaobilazni marketinški alat koji je još više osnažen pojavom društvenih mreža.

Pjesma „I Dreamed a Dream“ s kojom je 47-godišnja Susan Boyle nastupila na natjecanju „Britain’s Got Talent“ i natjerala mnogima suze na oči, oduševila je cijeli svijet te postala primjer uspješnog viralnog marketinga.

Kampanja Old Spice-a „The Man Your Man Could Smell Like“ iz 2010. godine lansirao najbrže rastuću viralnu kampanju ikada. Kampanja je trajala 3 dana, a broj pregleda se popeo do 23 milijuna poslije 36 sati. Glavnu ulogu u još jednom viralnom hitu Old Spice-a ima bivši igrač NFL-a Terry Crews koji svira cijeli set instrumenata pomoću svojih-mišića. U tri tjedna video je pogledan više od 4 milijuna puta.

viral-marketing

Iako nam je sad već dosadio ali svi smo mi barem jedanput zaplesali uz veseli ritam video spota koji je ušao u Guinnessovu Knjigu Rekorda s najvećim brojem YouTube lajkova u povijesti. Znate li o kojem video spotu je riječ??? Gangnam Style! Sama pomisao na ovu pjesmu dovodi vas do kolutanja očima i mišljenja da je svijet poludio. No, svijet nije poludio. Radi se samo o glazbeno-scenskom fenomenu koji je prouzročio nešto što će teško itko ikada nadmašiti. Kada je i moja stara bakica J čula za ovaj fenomen  o kojem pišu  The Wall Street Journal, The Financial Times, Harvard Business Review onda moramo priznati da je virtualni marketing bio itekako uspješan.

Bio bi grijeh ne spomenuti  još neke od uspješnih viralnih videa kao što su ‘Roller Babies’  i Doveov video ‘Evolution’.

Made in Croatia

Da ne bi samo davali strane primjere uspješnih viralnih kampanja napokon se i mi Hrvati odnedavno možemo pohvaliti uspješnim viralnim videom. Viralni video Ivana Šarića „Hire me Jon Stewart“ koji je postigao globalni uspjeh i koji je dosad na Youtubeu pregledan više od pola milijuna puta.

Poigravanje s balkanskim stereotipima na duhovit, kreativan i inteligentan način u trominutnom videu Šarić iznosi niz razloga zašto bi ga Jon trebao zaposliti u njegovoj jednoj od najpopularnijih emisija na svijetu.

„Dobar viral mora imati nešto ekstremno u sebi!“

Davor Bruketa

 going-viral007

Viralni marketing kod ljudi može izazvati različite osjećaje. Viralni video može biti napravljen da ga neki ljudi smatraju glupim i da ga ne razumiju, može ih nasmijati, uljepšati dan i motivirati za nešto više te ujedno rastužiti i dirnuti. Viralni video mora prenositi jednostavnu poruku, biti kratak i bez suvišnog sadržaja. Prije pokretanja vaše viralne kampanje provjerite sadržaj vaše poruke i njene učinke na određenoj skupini ljudi jer pogrešan pristup može dovesti do toga da viralna kampanja postane Vaša noćna mora jer tanka je granica između uspješnog viralnog videa i spama.

Prednost viralnog marketinga je u tome što se mogu se dobiti najbolji rezultati za mnogo manje uloženog novca za razliku od tradicionalnih načina reklamiranja. Revolucionarnom i posebnom proizvodu o kojem će ljudi htjeti pričati svojim prijateljima, ova vrsta  marketinga može pomoći da stekne svjetsku slavu. Viralni marketing je moćan, ali nije svemoćan kad su u pitanju osrednji proizvodi koji ni po čemu nisu posebni.

Zato pustite maštu na slobodu, zaplačite uz Susan Boyle, zaplešite kao nekad uz Gangnam Style, imajte hrabrosti i živaca kao Ivan Šarić i krenite u nove pobjede.

 

 

You may also like

Leave a comment