Zašto korporacije vole vašu lojalnost ?

DataMiningPic

Ovaj članak je namijenjen ljubiteljima „šopinga“ i naravno ja nisam jedan od onih koji provodi sate i sate po dućanima tražeći najbolju „krpicu“.Šalu na stranu, ovaj članak će vam otkriti “mračnu stranu” korporacija i zašto nam velike korporacije šakom i kapom dijele kartice lojalnosti. Teoretiziranja radi, kartice lojalnosti su kartice koje nam omogućuju različite popuste uz uvjet kupujemo u njih. Jednostavno, zar ne ? Pa i ne baš, s obzirom da ispod toga stoji malo kompleksniji sustav nego što smo ikad pomislili. Za one koji se bave poslovnom inteligencijom ili poslovnom analitikom, zasigurno znaju da su za jedno veliko poduzeće podaci jedan od bitnijih izvora za analitičke sustave, koje služe menadžerima za donošenje strateških odluka. Pitanje je : odakle dolaze ti podaci ? Osvrnemo li se primjerice na jedan veliki trgovački lanac, podaci mogu dolaziti s računa maloprodajnih trgovina, web stranica, ostalih eksternih izvora i u zadnje vrijeme pomoću popularne kupovine podataka, koja je po meni podcjenjivanje klijenata koji daju osobne podatke smatrajući da ih velike kuće neće koristiti. Zvuči malo zbunjujuće ? Objasnit ću Vam na banalnom primjeru.

Blagajnice su kreatori podataka 

Zamislite da ste ušli u trgovinu i kao uvijek imate planove što ćete kupiti. Nakon što ste odabrali vaše omiljene artikle i platili ih gotovinom ili karticom, svi podaci o našem računu idu na servere (poslužitelje) poduzeća gdje se ti podaci gomilaju nenormalnom brzinom i naravno svi ti podaci idu u poznato skladište podataka, gdje se koriste za različite analize i izvještajavanja. Primjera radi, menadžeri mogu saznati gdje se najviše određenog proizvoda prodavalo  i zašto te na temelju toga donositi različite odluke bilo strateške ili operativne. Ovo je super način za donošenje odluka, međutim velike korporacije hoće prilagoditi (personalizirati) prodaju svojih proizvoda/usluga pojedinačnom kupcu. Kako doći do privatnih podataka o kupcu (godine,spol,broj djece,grad) ? Primjerice, ako plaćate karticom na blagajni, trgovina ima podatke o vašoj kartici samo kao broj kartice primjerice 2213932193, međutim nema ime vlasnika kartica, stoga najbolje rješenje za doći do podataka o vlasniku kartice je kupovinom podataka imatelja kartice odnosno banke (ne znam koliko je to dopušteno u RH zbog različitih zakona o zaštiti kupaca). Kako bi zaobišli ovaj način traženja/kupovine podataka o kupcu, našli su još bolji i jeftiniji način i rješenje toga se zovu kartice lojalnosti.

CC-Swipe-pic

Živio data mining !

Proces izrade i korištenja kartica lojalnosti  : došli ste na blagajnu, ispunili ste svoje privatne podatke za izradu kartice i podaci se automatski šalju na server poduzeća i drugi put kad dođete na blagajnu provlačite karticu lojalnosti i korporacija zna tko ste, što ste i što vi najviše volite kupovati. Na kraju mjeseca vam dolaze personalizirani kuponi za popuste na proizvode za koji oni smstraju da ih vi najviše volite, jer poduzeće ima sustav za rudarenje podataka koji putem različitih algoritama točno znaju što Ivo Ivić najviše voli kupovati, kada najviše kupuje, što najviše kupuje uz primjerice pivo (recimo čips) i za takve proizvode vam daju različite popuste. Naravno, kupci iskoriste kupone za popuste i opet provlače karticu u nadi da će dobiti što više bodova za popuste što generira još više podataka o kupcu i tu njihovi sustavi “trljaju” ruke, jer još bolje upoznavaju svog kupca. Kakav odličan  sustav te ponekad se zapitam je li čovjek koji je izmislio data mining dobio Nobela. Možda ovaj članak izgleda kao da se ja protivim ovakvim sustavima i da sam protivnik korporacija, naprotiv pobornik sam ovakvih sustava, gdje poduzeća mogu  personalizirati svoje proizvode/usluge svojim kupcima, a da nam ih ne nameću „žicanjem“ podataka putem telefona, maila i ostalih metoda dobivanja podataka.

Jedan od razloga zašto pišem ovaj članak je kako bi malim i srednjim poduzećima, kojima imaju podatke o svojim kupcima, naznačio važnost inteligentnih sustava, bilo sustava poslovne inteligencije ili poslovne analitike te kako mogu uz relativno nizak trošak doći do velikog znanja i unaprijediti svoje poslovanje. Nadam se da ste većinu ovoga znali i da vam nisam upropastio „šoping“ kojeg ste namjeravali obaviti. Stoga drugi put kad vas blagajnica pita imate li karticu lojalnosti, pomislite na ovaj članak 😛

You may also like

Leave a comment